5 pijlers van de Lerende Organisatie
Creëer aan de hand van 5 succesfactoren de condities waarmee de beweging naar de lerende organisatie gemaakt kan worden.
Creëer aan de hand van 5 succesfactoren de condities waarmee de beweging naar de lerende organisatie gemaakt kan worden.
Met een duidelijke strategie over leren en ontwikkelen geef je focus. Leiders in de organisatie ontwikkelen en ondersteunen proactief initiatieven die zich richten op de cultuur van continu leren en ontwikkelen. Belangrijk is dat de strategische doelen van de organisatie gekoppeld zijn aan de groei en ontwikkeling van medewerkers en teams. Voorbeeld gedrag is daarbij essentieel.
Leren is veranderen, maar leren leidt niet per definitie tot verandering. Dat is misschien wat cryptisch beschreven, maar in feite werkt het wel zo. Wanneer mensen nieuwe kennis en vaardigheden leren, kunnen zij ander gedrag laten zien. Toch doen ze dat lang niet altijd als ze weer op de werkplek zijn. In een training hebben mensen geleerd hoe ze feedback kunnen geven en hiermee geoefend. Op de werkplek echter zie je hier niets van terug. Het ervaren gevoel van leerveiligheid speelt hier vaak een rol.
Wil je een lerende organisatie worden dan is het noodzakelijk om samen te werken, in teams en interdisciplinair. Nog belangrijker is misschien wel het zichtbaar maken en het erkennen van de toegevoegde waarde van die samenwerking. Het is een gemiste kans als organisaties niet expliciet aangeven en begrijpen hoe samenwerking en interdisciplinair werken bijdraagt aan het bereiken van doelen en het creëren van meerwaarde als organisatie.
De term leermogelijkheden spreekt wellicht voor zich. Leermogelijkheden zijn situaties waarin medewerkers kennis, vaardigheden en inzichten op kunnen doen. Soms zijn dit formele trainingen en workshops, maar vaak ook informele mogelijkheden zoals een mentorprogramma en performance ondersteuning tijdens het werk zelf.
In lerende organisaties bestaan verbindingen. Het gaat niet alleen maar om het uitvoeren van taken, maar ook om het creëren van een band met het werk, de organisatiedoelen, leidinggevenden en vakgenoten. Deze verbinding vormt het fundament voor groei en succes in een lerende organisatie. Medewerkers willen zien en begrijpen hoe hun werk bijdraagt aan het grotere geheel en hoe het hun persoonlijke doelen ondersteunt.
De Lerende Organisatie is in de afgelopen 10 jaar verworden tot een ‘buzz’-woord. En dat is heel erg jammer. Want de Lerende Organisatie zoals Peter Senge ooit bedoelde en daarna door anderen een aantal decennialang onderzocht is, bestaat zeker en zorgt ervoor dat een organisatie goed om kan gaan met veranderingen. Het is ook een plek waar mensen graag samenwerken. De Lerende Organisatie is geen ‘kunstje’. Er is geen uniform recept. Iedere organisatie is namelijk anders. Je kunt wel een omgeving creëren waarin de lerende organisatie tot bloei komt door aandacht te geven aan de vijf succesfactoren.
Opgeleid in het gedachtengoed van Peter Senge, merkten wij dat ondanks de waardevolle inzichten, het model in de praktijk onvoldoende repliek bood aan uitdagingen in de praktijk. Niet gek natuurlijk wanneer je je bedenkt dat organisaties – meer en vele malen sneller- informatie verwerken dan 30 jaar geleden. En dat organisaties, qua structuur, ook ingewikkelder zijn dan vroeger. Dat leidt toch vaak tot ‘gedoetjes’.
In de daarop volgende jaren is er veel onderzoek gedaan door Karen Watkins en Victoria Marsick. Zij ontwikkelden het instrument DLOQ en hebben later ook veel onderzoek gedaan naar informeel leren. In onze ogen is hun instrument een valide instrument, maar voor veel organisaties ‘ingewikkeld’ en praktisch lastig uitvoerbaar.
Mooi is dat zij wel oog hebben voor (leer)veiligheid in organisaties. Iets dat later ook door Amy Edmondson onderbouwd is in haar onderzoek naar psychologische veiligheid op de werkplek.
Ontbrekend vonden wij nog de veranderbereidheid van mensen in de organisatie. Dat aspect hebben wij toegevoegd. Met de waardevolle en bewezen inzichten en aanvullingen van Senge, Marsick en Watkins hebben wij vijf succesfactoren geïdentificeerd waarover een Lerende Organisatie moet bezitten. Met onze Lerende Organisatie Scan maken we deze aspecten meetbaar en inzichtelijk. Wil je meer weten over de theoretische onderbouwing, we gaan graag met je in gesprek!
Iedere organisatie is anders en elke vraag is uniek. Ons aanbod helpt je in alle fases die je doorloopt in de beweging naar een lerende organisatie.