Leren van en met elkaar: micro-communities

Micro-communities: samen leren in het ‘klein’

In veel organisaties wordt leren nog vaak gezien als een individuele verantwoordelijkheid. Maar wat als we het anders benaderen? Wat als we leren beschouwen als een collectieve inspanning, gedragen door kleine, doelgerichte groepen binnen de organisatie? 

Micro-communities zijn kleine groepen medewerkers die regelmatig samenkomen rond een gedeeld leerdoel of interessegebied. Ze bieden een veilige ruimte om ervaringen te delen, vragen te stellen en samen te reflecteren. Deze communities kunnen formeel zijn, zoals een vakgroep, of informeel, zoals een groep collega’s die samen een nieuw systeem verkennen. 

micro-communities

Waarom werken micro-communities? 


Micro-communities sluiten naadloos aan bij de vijf pijlers van De Leerarchitect: 

  • Strategisch leiderschap op leren: Door het initiatief te nemen en anderen te betrekken, tonen medewerkers leiderschap in hun eigen ontwikkeling. 
  • Leerveiligheid: In een kleine groep durven mensen eerder vragen te stellen en fouten te delen. 
  • Samenwerken: Door samen te leren, versterken collega’s hun onderlinge band en begrip ook over eigen teams of expertises heen. 
  • Leermogelijkheden: Micro-communities creëren nieuwe kansen om te leren, buiten formele trainingen om. 
  • Verbindingen: Ze brengen mensen uit verschillende afdelingen of disciplines samen, wat leidt tot nieuwe inzichten en innovaties. 

Micro-communities creëren nieuwe kansen om te leren, buiten formele trainingen om!

Ook uit de theorie blijkt dit

Onderzoek van o.a. Saxion en TechYourFuture laat zien dat learning communities veel meer zijn dan “een keer samenkomen”. Ze zijn juist effectief als er voldaan wordt aan enkele randvoorwaarden: 

  • een gedeeld, relevant leerdoel gekoppeld aan de dagelijkse praktijk 
  • psychologische veiligheid en duidelijke werkafspraken 
  • ruimte om te experimenteren in het werk 
  • een facilitator die proces en perspectieven verbindt 
  • een diverse samenstelling qua ervaring, functie of achtergrond 

bron: publicatie Leren, werken en innoveren in learning communities, 2024 

Hoe begin je een micro-community?

Het opzetten van een micro-community hoeft niet ingewikkeld te zijn. Begin met een gedeelde vraag of een herkenbare uitdaging uit de praktijk. Nodig collega’s uit die hier actief mee bezig zijn of nieuwsgierig naar zijn. Denk aan een kennisgroep rond data gedreven werken, een moreel beraad over omgaan met grenzen in cliëntcontact, of een intervisiegroep voor nieuwe teamleiders. Geef het initiatief een naam die past bij de beleving en taal van de betrokkenen, dat vergroot de herkenning en betrokkenheid. Regelmatige bijeenkomsten, fysiek of online, helpen om ritme en verdieping aan te brengen. Tussen de bijeenkomsten door kun je bestaande communicatiekanalen zoals Teams of Slack gebruiken om ervaringen te delen. Soms ontstaat het initiatief vanzelf vanuit de praktijk, maar een beetje regie bijvoorbeeld bij het opstarten of faciliteren, helpt vaak om het echt van de grond te krijgen. 

Ook aan de slag met een micro-community?

Ben je manager, HR- of L&D-professional en wil je de kracht van micro-communities benutten in jouw organisatie? Begin klein identificeer een thema dat leeft binnen je organisatie en nodig een paar collega’s uit om er samen over te leren. Deel je ervaringen, leer van elkaar en bouw samen aan een lerende organisatie. 

Heb je vragen of wil je sparren over het opzetten van micro-communities? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.