Je hoeft niet alles te kunnen als leider – behalve dit ;-)
Over onbenutte leerruimte en de kracht van leiderschap op leren.
In veel organisaties zien we het gebeuren: professionals groeien vanuit hun vakinhoudelijke expertise door naar een leidinggevende rol. Logisch ook. Je kent het werk, spreekt dezelfde taal als je team en weet wat er nodig is. Maar het brengt ook een valkuil met zich mee:
Je weet vaak zélf hoe het moet.
En voor je het weet, ben je bezig met oplossingen aandragen, inhoudelijk meedenken, op details aan het sturen.
Goedbedoeld, maar… hoe leert jouw medewerker dan nog zelf?
De grootste leerbelemmering? Goedbedoelde hulp.

Leerleiderschap
Leiderschap op leren, of leerleiderschap vraagt iets anders. Niet weten, maar ruimte geven. Niet sturen, maar uitnodigen. Niet alles oplossen, maar het leerproces durven laten gebeuren, ook als het wat schuurt en ongemakkelijk voelt.
Want laten we eerlijk zijn: hoe leren wij zelf?
Vaak niet door iemand die voorkwam dat je een fout maakte, maar juist doordat je het wél deed. En dat voelde meestal… pijnlijk.
Ik herinner me nog goed dat ik net begon met werken. Ik mocht een exclusieve projectmanagementtraining organiseren, een mooie kans. Voor deelnemers aan de projectmanagementtraining was er een zware selectieprocedure. Vol trots verstuurde ik de uitnodigingen.
En toen… ontdekte ik dat ik de doelgroepen had omgewisseld.
De afwijzingen waren naar de mensen die wél geselecteerd waren gegaan en andersom.
We leren niet door iemand die voorkwam dat je een fout maakte, maar juist doordat je het wél deed.
Rode wangen…zweet…paniek.
Ik weet nog precies hoe ik met knikkende knieën naar mijn projectleider stapte.
En ik weet nog precies wat hij toen zei:
“Ga even zitten. Komt goed. Je gaat 10 mensen ontzettend blij maken. En de anderen zullen begrijpen dat dit erbij hoort. Ze vergeten nooit meer dat ze er bijna bij waren.”
Die ene reactie maakte voor mij het verschil.
Niet omdat hij het oploste, want dat deed hij niet. Maar omdat hij me de ruimte gaf om mijn fout, mijn blunder, te herstellen. Om te leren. En om het voortaan anders te doen.
Wat vraagt dit van jou als leidinggevende?
Kun jij je handen op je rug houden als het spannend wordt? Durf jij leerruimte te geven, ook als je weet dat het fout kan gaan? Hoe creëer jij veiligheid om te experimenteren, reflecteren en te herstellen?
Maar ook: Wanneer deel jij zelf dat je het niet weet? Of dat je het verkeerd hebt ingeschat?
Want juist dat delen maakt je geloofwaardig. Daar zit verbinding. Daar ontstaat leerveiligheid. Als leider ben jij niet alleen de koersbepaler, maar ook een voorbeeld van hoe je met onzekerheid, fouten en groei omgaat. En juist dat bepaalt hoe veilig – of onveilig – het is om te leren in jouw team.
Blunders delen
Denk eens na over de grootste blunder in je eerste baan? Wat was dat? En wie hielp jou op een manier die je nog steeds bijblijft?
En stel je voor dat een van jouw teamleden deze blunder nu zou maken. Als jij als leidinggevende nu het verschil kunt maken, op zo’n moment – wat kies je dan?
Herken je dit?
Herken je dit? Of wil je leren hoe je als leider bewuster ruimte voor leren kunt creëren?
Kijk eens bij de workshop Leerleiderschap voor leidinggevenden. In deze workshop krijg je concrete handvatten en inspirerende voorbeelden om leren en werken beter met elkaar te verbinden waardoor jouw team groeit als nooit tevoren!