Leren van en met elkaar: micro-communities

Micro-communities: samen leren in het ‘klein’ In veel organisaties wordt leren nog vaak gezien als een individuele verantwoordelijkheid. Maar wat als we het anders benaderen? Wat als we leren beschouwen als een collectieve inspanning, gedragen door kleine, doelgerichte groepen binnen de organisatie?  Micro-communities zijn kleine groepen medewerkers die regelmatig samenkomen rond een gedeeld leerdoel of interessegebied. Ze bieden […]

Je hoeft niet alles te kunnen als leider – behalve dit ;-)

Over onbenutte leerruimte en de kracht van leiderschap op leren.  In veel organisaties zien we het gebeuren: professionals groeien vanuit hun vakinhoudelijke expertise door naar een leidinggevende rol. Logisch ook. Je kent het werk, spreekt dezelfde taal als je team en weet wat er nodig is. Maar het brengt ook een valkuil met zich mee:  […]

De perceptiekloof: waarom medewerkers en leidinggevenden hetzelfde anders beleven

Als leidinggevende kwam ik erachter dat er zoiets bestaat als een perceptiekloof. Ik beschouwde mezelf als transparant, open en eerlijk. Toch merkte ik regelmatig twijfel in mijn team over het beleid dat ik uitlegde of zelfs over mijn oprechtheid. Ik had het gevoel alsof mijn woorden wat meer gewogen werden dan die van anderen.  Toen kon […]

Lerende Organisatie Scan: inspiratie uit de theorie 

Als manager of L&D-professional ben je ongetwijfeld bekend met het begrip ‘lerende organisatie’. Maar wat maakt een organisatie écht lerend? We geloven dat elke organisatie kan leren en ontwikkelen – leren is een natuurlijk element – het gaat erom hoe je dit proces vormgeeft. Het is belangrijkom een gezamenlijke taal en leercultuur te creëren. Onze […]

Leerveiligheid, hoe zit dat bij jou?

Als lerende organisatie ben je in staat om snel te anticiperen op veranderingen in je organisatie en daarbuiten. Je bent daarvoor grotendeels afhankelijk van de mensen in jouw organisatie. Een randvoorwaardelijke succesfactor voor de lerende organisatie is de mate van leerveiligheid die mensen ervaren. Maar wat houdt leerveiligheid precies in, en hoe kan het bijdragen […]

Eigenaarschap over leren, hoe werkt dat?

Organisaties vragen ons om leertrajecten te ontwerpen of om mee te kijken hoe leren een bewuster onderdeel binnen de organisatie kan zijn. Waarbij we regelmatig horen: Medewerkers moeten eigenaarschap nemen voor hun eigen ontwikkeling, maar ze doen het niet. Wat doen wij als L&D of als organisatie dat dit niet zo ervaren wordt? Met andere […]

Samenwerken als belangrijke pijler van de lerende organisatie

Samenwerken is een open deur als je het hebt over een lerende organisatie. Natuurlijk levert samenwerken veel op doordat mensen elkaar opzoeken, van elkaar leren en zo nieuwe dingen ontdekken. Het liefst over afdelingen heen.  Daarnaast zorgt het voor een relatie met een ander waardoor je simpelweg ook meer sympathie hebt, ook als je het misschien […]

Lerende organisaties en paradoxen

Herken je het volgende? Je verkent samen met een leidinggevende wat de ontwikkelbehoefte is voor het team. De leidinggevende wil graag dat zijn team meer uniform gaat werken, daarbij is het belangrijk dat het team zichzelf blijft uitdagen om met nieuwe ideeën te komen zodat we innovatief gaan werken. Het is belangrijk dat de medewerkers […]